Tuesday, February 04, 2014

#16 - Tips Packing Baju Cepat, Muat dan Banyak

bismillahirahmanirahim
masa cuti raya cina, cuti panjang kan. takdelah panjang sgt tp bole la untuk rest, spend time, jalan-jalan, pegi sana sini semua kan. oke, nie nak share tips packing baju cepat dan muat. kita org perempuan, rasa bila travel nie mcm nak bawa satu almari. paling leceh kan. nak bawa itu, ini. belum yg dalam. luar lagi. pencuci muka, ubat gigi, shampoo, petuh sabun lagi. kalau lelaki tuh, senang je. takde baju pun takpe kot aku rasa. bawa baju sehelai dua cukup dah bagi dorang. petuh mula la pau kawan-kawan. pinjam sana sini. haa, tuh yg tak bekenan. nasib baik la, masa pegi nie aku ikut. kalau tak, aku rasa rashid tuh tak terurus kot. dia tuh, ikut dan je. kalau rasa dia nak sumbat, dia sumbat. asal muat. taknak dia susun. kalau beg tuh bole masuk 10 helai baju, sampai kt dia. bole masuk 5 helai je sebab ikut dan main sumbat. kes tuh aku angin sikit. tak kemas. sebab dia malas tuh pun ada masa. kalau mood dia oke, kemas la. kalau dia kalut sgt, semua main sumbat. tp yg bagus dia nie, tak lupa bw apa yg patut. maknanya, berus gigi, ubat gigi, pencuci muka, deodorant. takdelah kata tak kemas. kemas. terlebih kemas. materialseksual la katakan.

oke, yg nie aku share tak kira la utk travel ke konvoi ke. mcm aku harituh pegi konvoi. tp spoil sgt harituh sbb kitorang bw seluar jeans 2 helai. tuh yg jd berat. petuh tak muat. dgn aku punya brg mandi lg. kalau aku tak bw, apa jadah aku nak mandi pakai apa. kulit awak jenis tak bole kena minyak. nie pun, 2 hari pegi konvoi, tak sampai sehari. tengari gerak, ptg sampai terus muka naik jerawat tanpa segan silu. aku naik angin jugak tp redho je la. kata nak ikut sgt konvoi. aku oke je. rashid la, bising muka jerawat. buat rilex sudah. dia suka mcm tuh. aku rilex je, dia mengelabah. nanti sampai kt aku. dia rilex je, aku yg mengelabah. haha. sama je. 

LIST BARANG
korang kena la list kan barang apa nak bawa. contoh :
sehari : 2 helai baju (pagi dan malam)
2 hari : 4 helai baju
3 hari : 6 helai baju
4 hari : 8 helai baju
**seelok-eloknya lebihkan sehelai baju. biar lebih jgn kurang, kang nak kena beli lg. dh membazir. 

p/s : kalau dh sampai 4-7 hari tuh, bawa jela dlm 6-7 helai baju. petuh basuh,sidai,kering. takpayah la nak membazir ruang sbb nak bawa baju banyak-banyak. 

CARA LIPAT BAJU

gulung baju

kalau boleh gulung baju mcm kat dlm gambar kt atas nie. seelok-eloknya besar kemungkinan, byk ruang dlm beg tuh nanti.

susun baju 
lepas lipat baju dgn cara menggulung, susun rapat-rapat dalam beg supaya bole isi byk brg selain baju.

** aku sarankan seluar takpyh la bawa. cukup sekadar baju. kalau nak pegi mandi ke bole la sediakan seluar mandi sahaja supaya beg tak berat dan sarat.

PILIHAN BEG
pilih la beg mengikut kesesuaian perjalanan anda. kalau mcm aku, konvoi dan beg paling mudah untuk konvoi aku suggest beg mcm nie. sebab mudah, senang, kecik. lagi satu kalis hujan. kalau atas moto, hujan ke. kita bkn tau. 



petuh kan naik moto kan. aku pilih beg mcm nie utk letak dompet, fone, kunci dan segala brg yg kecik.




oke, next konvoi. 1 mei, cherating. aku naik kereta la. phm jiwa rashid. aku bg chance dia nak fly. biarkan. haha. oke, have a nice travel guys. muah. xoxo.

No comments :

Post a Comment