Thursday, December 12, 2013

petua menghilangkan jerawat

arghhh. sejak bermenjak nawaitu nak kawin nie. dan bermacam-macam preparation excited membagai. masa tuh laaaaa, muka nak naik jerawat. mr.R asyik mengkomplen je. habis muka aku ditindasnya. aduhh. memberontak jugak tp sebab ada keyakinan diri tuh nak hilangkan meh, aku cuba buat yg nie taip-tiap malam. maklumlaaa, kena la jaga muka. kalau tak, hincik habang lari. katanyaaa. nasib baik mr. R byk bising petuh bg semangat suruh hilangkan cepat. 

tips-tips hilangkang jerawat dan parut jerawat :

1) banyakkan minum air masak/air putih/air mineral

aku dh la payah nk minum air masak nie. lepas asyik kena marah je, terus aku buatt jd rutin harian. sbb air masak nie bagus utk kulit. lgpun bagus utk badan jugak. penah sekali tuh, aku sibuk sgt dgn keje, langsung terlupa nk minum. hmmm. lepas tuh habis... nak buang air kecil *maaf ckp* sakit, air kencing jd kuning sbb air utk memproses air kat buah pinggang habis. lg satu, air tuh bagus utk proses buah pinggang. jgn sampai dh hancur, kena cuci taip-tiap minggu dgn harga rm500 seminggu. kau hado huwang? jgn. jg buah pinggang tuh. buah pinggang tuh mcm enjin kete jugak. enjin kalau dh takde minyak hitam jd apa? rosak kn. haa, cantuh la buah pinggang anda. sebaiknya kita jaga dari sekarang sbb buah pinggang tuh nk pakai lama. bkn kejap. ssh kalau dh rosak. dgn mcm-mcm harga naik sekarang. so, kita sama-sama jg utk kesihatan bersama.

2) banyakkan makan buah/sayur.

aku paling ssh nk mkn buah sbb mk ckp dr kecik aku tak suka buah. mmg! aku kalau sayur paling laju. kalau buah terus buat muka annoying. *gelak* kalau mr.R dia paling suka buah. lg-lg buah epal hijau yg fresh cicah garam. tuh la peberet dia. petuh dia paling... eeeyuuuu... kalau sayur. tolak mentah-mentah. geram tau kalau kita masak,dia tak makan. sebenarnya, kena belajar. bakal suami... mr.R tak suka sayur. ikan pun tak. memanjang ayam. ayam. ayam. dgn telur. itu je kegemaran dia kalau mkn. kalau ikan bilis tumis sambal pn jd mkn dgn ayam. selera sgt! kita pulak yg kesian tgk dia mkn mcm tuh tp dh mmg tuh je plg dia selera. 

3) sentiasa cuci muka.

sentiasalah cuci muka anda. kulit muka nie sensetip sikit. nak-nak jenis muka yg berminyak. aduhh. mcm aku nie laa. muka bminyak. kena la sentiase cuci. elak dari habuk. mcm-mcm laaa. 

4) jaga pemakanan

aku nie mkn main sapu je. lemak ke berminyak ke. main sapu je. lepas dpt tau tak bole mkn seafood, sejak tuh terus stop. kalau mkn, mula laaa. muka naik merah, gatal. petuh dh start kena mrh dgn mr.R . tepuh dahi la kau. masa tuh la jerawat tepuk tgn melompat lompat nk naik kt muka. jaga la kau.

5) guna bahan semulajadi


  • tomato
penyek-penyekkan, petuh tepek je kt muka selama sejam atau sampai kering. petuh bilas dgn air bersih.

  • kulit lidah buaya
kupas luar kulitnya, ambil lendir lidah buaya petuh lumur je kt muka sampai kering. bilas dgn air bersih.

  • ubat gigi
mcm pelikkan tp bagus. bkn je elok utk kulit yg melecur. elok utk hilangkn jerawat jugak tau. amek sikit. colet letak amek dkt tempat jerawat tuh. petuh biar je la sampai esok paginya. bangun tido nk mandi tuh, cuci la sampai bersih. ubat gigi nie bagus utk mengering/mengecut kan jerawat. malah berfungsi jugak menyerap minyak kt muka. bio kn ubat gigi nie serap minyak byk-byk. muka pn insyaallah elok.

  • putih telur
asingkan putih dgn kuning. amek putih. petuh sapu je kt muka sampai kering dlm mase 15 minit mcm tuh laaa. petuh dh kering, basuh, bilas dgn air  bersih dan lap dgn tuala yg bersih.

oke, semoga dgn tips yg diberikan. dgn petua yg harus diamalkan menjadi sebelum menjelangnya hari berbahagia. wehhuuuuu. terus semangat bila mr.R bg semangat. nk bakal isteri nampak cantik, berseri gitu kn. haha. 

entah knp. semakin arghhhh... *rasa nk menjerit* tiba-tiba. feeling tuh best gila skg. melompat-lompat. berbunga-bunga jee. amalkan tau uolls. andai ada tips lain, bole la bg sikit. 

p/s : air wuduk paling mujarab antara petua dan tips yg diberikan. bila dh sudah amek air sembahyang tuh, seeloknya jgn dilap atau di sapu dgn tuala. biarkan kering sendiri. akhir kata, rajin-rajinkan la solat. bio muka tuh hilang dr segala penyakit. suci dan berseri-seri. tuh kn lg afdhal.

No comments :

Post a Comment